Kosmiczne czy wręcz astronomiczne koszty wypadków drogowych.

Wojciech Szemetyłło

Opublikowane w raporcie KRBRD dane dotyczące strat w 2018 roku są wręcz szokujące i dlatego chcemy z nimi państwa zapoznać. Materialne straty wygenerowane przez kolizje i wypadki na Polskich Drogach to suma 55,6 mld złotych co stanowiło 2,7% PKB. Aby sobie wyobrazić tę skalę kosztów, trzeba uzmysłowić sobie, że obecny i jeden z najwyższych w krajach UE budżet Ministerstwa Obrony Narodowej to tylko czy aż tylko 2% naszych dochodów. Łatwiej być może uzmysłowimy sobie skalę strat, jeśli do naszej świadomości dotrze fakt, że mld złotych co tydzień znika z naszych portfeli. Hospitalizacja około 30 tysięcy ofiar wypadków drogowych w powszechnej NFZ – etowskiej służbie zdrowia to koszt 346,5 mln złotych – w przybliżeniu milion złotych dziennie.

Z opublikowanej i rozpowszechnionej w ostatnim czasie przez media informacji wynika, że nasz kraj znacznie więcej traci niż, przeznacza na rządowy program 500+ dla dzieci. Warto chyba zapamiętać, że 1 wypadek o koszt 1,4 mln zł. Każda ofiara śmiertelna to strata 2,4 mln zł, a ciężko ranna osoba w wypadku to aż 3,3 mln zł – podane dane to oczywiście średnia statystyczna zatem pojedynczy wypadek może kosztować znacznie mniej lub też znacznie więcej. Czy możecie państwo, czytając tę szokującą informację sobie wyobrazić, że podczas jednego roku znika z mapy Polski miasto zamieszkałe przez kilka tysięcy osób! Jak wielu tragedii rodzinnych i społecznych zdołalibyśmy uniknąć, gdyby udało nam się wspólnymi siłami ograniczyć choćby w minimalnym sposób ilość tragicznych zdarzeń na naszych drogach?

Pisząc wspólnie, mam na myśli współdziałanie, na naszym szczeblu Gminy Wawer z udziałem lokalnych władz – Burmistrza, Parafii, Samorządu, Władz Oświatowych i oczywiście mediów. I takie działania w ramach Motor Klub Wawer prowadzimy od dawna na miarę naszych skromnych możliwości.

Koszty jednostkowe wypadków drogowych ogółem w 2018 roku

Wstępne statystyki za rok 2019

Podinsp. Radosław Kobryś (Wydział Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji) przekazał Polskiej Agencji Prasowej wstępne dane Policji za rok 2019, z których wynika, iż na polskich drogach doszło do 30 tys. wypadków, w których zginęło 2897 osób.

Dokładniej: 30 136. wypadków drogowych (w porównaniu z rokiem 2018 o 1538 mniej), 2897 zabitych (o 35 więcej), ponad. 35 292 rannych (o 2067 osób mniej). Zatrzymano ponad 110 tys. kierujących po alkoholu, co oznacza wzrost o 6 tysięcy. Podwyższeniu uległa także liczba przypadków przekroczenia prędkości o ponad 50 km/godz. w terenie zabudowanym. W tym ostatnim przypadków jest to pierwszy taki wynik od czasu, gdy przepisy trafiły do kodeksu drogowego, czyli od 2015 roku. Takich zdarzeń w 2019 r. ujawniono – 48 754 (to także zwyżka w porównaniu z rokiem 2018.

Wstępne dane oznaczają, iż mogą zostać zmienione: mogą ulec zmianie kwalifikacje prawne zdarzeń, liczba ofiar i poszkodowanych. Na dane ostateczne można oczekiwać w połowie lutego. Policjant podsumował:

– Chciałoby się powiedzieć, że jest bezpiecznie na drogach. Ta tendencja, która występuje, czyli mniejsza liczba wypadków drogowych pokazuje, że świadomość rośnie.

W połowie ubiegłego roku eksperci prognozowali, że druga połowa roku będzie bardziej tragiczna i tak się stało. I cały rok 2019 okazał się gorszy od poprzedniego. Wzrosła liczba zabitych. Nie wiemy jeszcze, czy także i teraz podstawową przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa. Może zbyt szybka jazda. Natomiast wiemy, iż nie jest bezpieczniej i potrzeba wielu akcji, aby uświadomić uczestnikom ruchu drogowego, że kultura jazdy nie jest pustym określeniem.

Liczba wypadków drogowych oraz ich skutki w latach 2009- 2018

Dariusz Gil – Wojciech Szemetyłło

źródło: raport KRBRD
POLICJA PL

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności, Wszystkie wpisy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz