Projekt dotyczy uporządkowania ruchu hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (takich jak np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące itp.) oraz urządzeń wspomagających ruch (takich jak np.: rolki, wrotki, deskorolka, hulajnoga – napędzanych siłą mięśni) na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw trafił do Sejmu RP i został skierowany do I. czytania na posiedzeniu Sejmu. Numer druku sejmowego – 911.
Z terminarza posiedzeń Sejmu wynika, że 24 i 25 lutego to najbliższy termin, w którym Sejm może zająć się projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Porządku obrad posiedzenia jeszcze nie ma, jednak jesteśmy przekonani, że tak ważne regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego będą priorytetowym punktem porządku obrad najbliższego posiedzenia Sejmu.
A w innych krajach?
Jak Państwo wiedzą aktualnie nie istnieje wspólna regulacja na poziomie Unii Europejskiej w zakresie ruchu przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, hulajnóg elektrycznych lub urządzeń transportu osobistego. Te nowe zjawiska są regulowane poziomie krajowym przez poszczególne państwa członkowskie. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że część państw przyjęła już przepisy odnoszące się do ruchu urządzeń z napędem elektrycznym, natomiast inne państwa prowadzą działania zmierzające do wypracowania odpowiednich regulacji. Brak takich regulacji odnotowano w Chorwacji, trwają prace w Irlandii i Łotwie.
W państwach, które uregulowały ruch urządzeń UTO oraz hulajnóg elektrycznych ich, dopuszczalna maksymalna prędkość to 20-25 km/h. I tak 25 km/godz. dopuszczają przepisy obowiązujące w: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czech, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Portugalii, Rumunii i Szwecji. Natomiast prędkość do 20 km/godz. obowiązuje w Danii i Niemczech.
Istotną i ważną dla Naszych Parlamentarzystów powinna być informacja, że w krajach, które wprowadziły już wskazane wyżej przepisy albo planują ich wprowadzenie, ruch hulajnóg elektrycznych i UTO odbywać się na zasadach tożsamych albo zbliżonych do ruchu rowerów.
Budząca wiele kontrowersji ważna kwestia dopuszczalności poruszania się po chodnikach dla UTO i hulajnóg, nie pozostawia tego tematu zamkniętym.
I tak dla przykładu:
- Austria zakazuje, z wyjątkiem, gdy znaki drogowe stanowią inaczej.
- Cypr – dopuszcza jazdę tylko deptakami.
- Czechy – bezwzględny zakaz.
- Estonia zakaz z wyjątkiem samo balansujących.
- Finlandia – tu, tak że zakaz z wyjątkiem urządzeń samo balansujących się i poszli dalej – poruszających się w tempie pieszego.
- Francja zabrania, ale władze lokalne mogą dopuścić jazdę chodnikiem z prędkością pieszego.
- Hiszpania – zabronione, ale władze lokalne/miejskie mogą te urządzenia dopuścić.
- Litwa dopuszcza w sytuacji, jeżeli nie ma drogi dla rowerów, pasa ruchu dla rowerów, ani pobocza, zastrzeżenie prędkości do 7 km/h.
- Niderlandy – jazda chodnikiem zabroniona.
- Niemcy – co do zasady jazda chodnikiem zabroniona.
- Jednak może być wyjątkowo dopuszczona znakiem drogowym; Portugalia, Rumunia i Szwecja – zakazują.
Jak łatwo zauważyć wśród wielu krajów w tym również UE nie ma zgody na wykorzystanie chodnika przez tego typu uczestników ruchu. Nam się wydaje, że pochopne i przysłowiowe/wylanie dziecka z kąpielą/musi skutkować skierowaniem tych niechronionych uczestników ruchu na jezdnię co, będzie najgorszym z możliwych rozwiązań.
Uważamy, że w strefach zamieszkania, na drogach o dopuszczalnej prędkości maksymalnej 30 km/godz. oraz wszędzie tam, gdzie jest możliwy bezpieczny ruch pieszych, rowerów i innych podobnych pojazdów takie wspólne, oczywiście po przeszkoleniu i odpowiednim nadzorze jest możliwym do przyjęcia rozwiązaniem.
Jak zwykle prosimy o opinię i zdanie wszystkich zainteresowanych naszym wspólnym bezpieczeństwem i troską o najmłodszych.
Przygotowali D.G i W.Sz