Junak M-10 i nie tylko – zabytkowe polskie motocykle.

      

Zanim opowiemy o Junaku posłuchajcie jak pracował jego silnik.


Audycja poświęcona Szczecińskiej Fabryce Motocykli


Charakterystyka techniczna motocykla Junak M 10

 

Dane ogólne

Marka SFM Szczecin
Typ M10 „Junak”
Długość całkowita 2172 mm
Szerokość 740 mm
Wysokość motocykla (nie obciążonego) 1095 mm
Rozstaw osi 1417 mm
Wysokośc siodła kierowcy od ziemi 755 mm
Prześwit poprzeczny 170 mm
Wyprzedzenie koła przedniego 72 mm
Masa motocykla z wyposażeniem, bez paliwa 170 kg
Dopuszczalne obciążenie 200 kg
Prędkośc maksymalna 125 km/h
Zużycie paliwa przy prędkości 60 km/h 3,5 l/100 km

Numer silnika i podwozia podany jest na tabliczce znamionowej umieszczonej z lewej strony główki ramy. Ponadto, numer silnika wybity jest na lewej obudowie silnika u podstawy cylindra. Podwozie ma numer wybity z prawej strony główki ramy.

Silnik

Typ S03 – czterosuwowy, gaźnikowy
Rodzaj silnika jednocylindrowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem
Średnica cylindra 75 mm
Skok tłoka 79 mm
Pojemność skokowa 349 ccm
Stopień sprężania 7,0
Moc znamionowa przy 6000 obr/min 19 KM (14 kW)
Pojemnościowy wskaźnik mocy 54 KM/l
Maksymalny moment obrotowy przy 3800 obr/min 2,8 kG*m
Masa silnika suchego ze sperzęgłem i skrzynką przekładniową 63 kg
Kadłub silnika Dzielony w płaszczyźnie pionowej; skrzynia korbowa i skrzynka przekładniowa we wspólnym kadłubie odlanym ze stopu lekkiego
Cylinder żeliwny
Głowica ze stopu aluminium z wprasowanymi gniazdami i prowadnicami zaworów
Tłok z dnem wypukłym, ze stopu aluminium; sworzeń tłokowy osadzony pływająco
Pierścienie 2 uszczelniające i 1 zagraniający (górny pierścień uszczelniający chromowany)
Korbowód odkuty ze stali stopowej; w główce korbowodu łożysko ślizgowe, w stopie łożysko toczne rolkowe
Wał korbowy składany; przeciwciężary odkute ze stali węglowej, czopy ze stali stopowej
£ożyska główne 3, rolkowe
Zawory górne, sterowane krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworów; regulacja luzów zaworów wałkami mimośrodowymi mocujących równocześnie dźwignie zaworów w głowicy; Œrednica zaworów: ssącego 43 mm, wydechowego 40 mm
Luzy zaworów przy silniku nagrzanym, dla zaworu ssącego i wydechowego 0,2 mm (dla silnika zimnego 0,05 mm)
Smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem
Pompa oleju zębata, podwójna, napędzana od wału korbowego; zbiornik oleju umieszczony w kadłubie, dookoła komory skrzynki przekładniowej
Filtr oleju umieszczony w zbiorniku oleju
Gaźnik typ GM26, o średnicy gardzieli 26 mm
Filtr powietrza mokry z wkładem filtrującym z siatki metalowej
Rozruch nożny za pomocą dzwigni z zapadką
Przeniesienie napędu silnik-sprzęgło łańcuch rolkowy, dwurzędowy 3/8″; przełożenie 23:56
Sprzęgło 4-tarczowe, korkowe, mokre ze spręzyną centralną
Skrzynka przekładniowa 4-biegowa o układzie kół stale zazębionych; wielkość przełożeń: I bieg – 3,04, II bieg – 1,97, III bieg – 1,296, IV bieg – 1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną z lewej strony; mautomat mechanizmu zezwala na włącznie tylko jednego biegu, przez naciśnięcie dźwigni do oporu

Podwozie

Rama kołyskowa, podwójna , spawana z rur stalowych o przkroju eliptycznym, nierozbieralna
Zawieszenie przednie teleskopowe, klasyczne, z tłumieniem olejowym; skok 146 mm
Zawieszenie tylne telskopowe na wachaczu, z tłumieniem olejowym; wachacz spawany z rur stalowych, zaopatrzonych w dwukierunkowo działające napinacze łańcucha
Koła przednie i tylne z piastami centralnymi wykonanymi ze stopu aluminium: łożyska piast kulkowe, osie przetykowe
Obręcze 1,85 x 19″
Ogumienie 3,50 x 19″
Napęd na koło tylne łacuchem rolkowymjednorzędowym 5/8″ o 102 ogniwach; przełożenie skrzynka przekładniowa – koło tylne 1:2,4
Hamulce szczękowe, przedni ręczny , tylny nożny
Kierownica rurowa, pozwalająca na regulację położenia
Zbiornik paliwa tłoczony z blachy stalowej, pokryty wewnątrz powłoką ochronną, połączony z gaźnikiem rurką igielitową
Tłumik nierozbieralny, tłoczony z blachy stalowej, umocowany z prawej strony motocykla
Siodło podwójne, pokryte dermą lub skórą, wypełnione gąbką lateksową
Bagażnik tłoczony z blachy stalowej, przykręcony na wierzchu zbiornika
Błotniki głębokie, tłoczone z blachy stalowej; przedni ruchomy umocowany do widelca przedniego, tylny stały umocowany do ramy
Osłona łańcucha tłoczona z blachy, całkowicie osaniająca łańcuch
Podnóżki kierowcy nastawne; kute ze stali, z nakładką gumową
Podnóżki pasażera tłoczone z blachy, z nakładką gumową
Podstwaka centralna spawana z blachy stalowej, zawieszona na dolnych belkach ramy
Podstawka boczna spawana z blachy stalowej, umieszczona z prawej strony motocykla
Skrzynka narzędziowa tłoczona z blachy stalowej, umieszczona z prawej strony motocykla

Instalacja elektryczna

Iskrownik typ ZS3 firmy VEB-Fahrzeugelektric, z samoczynnym przyśpieszeniem zapłonu od 0 stopni do 14 stopni , wodo- i pyłoszczelny, zamocowany z przodu silnika
Prądnica typ P9a o mocy 45W i napięciu 6V, firmy ZWEM – Œwidnica umieszczona pod pokrywką w kadłubie silnika
Regulator napięcia typ RG9a, napięcie 6V, prąd 8A, zamocowany do głównej belki ramy pod zbiornikiem paliwa
Akumulator 6V, 14Ah
Świeca zapłonowa wartość cieplna 175 wg oznaczenia firmy Bosch (lub Iskra F65), z gwintem M14 x 1,25
Reflektor umieszczony w obudowie przedneigo widelca, z żarówką dwuwłóknową 6V-25/25W i żarówką światła pozycyjnego 6V-1,5W. W obudowie znajduje się ponadto trójpołożeniowy przełącznik świateł wraz z wyłącznikiem zapłonu i kluczykiem oraz żarówka kontrolna ładowania 6V-1,5W i żarówka kontrolna biegu luzem 6V-1,5W.
Lampa tylna umocowana na tylnym błotniku, ma żarówkę światła pozycyjnego 6V-3W oświetlającą również tablicę rejestracyjną oraz żarówkę palcową światła „STOP” 6V-5W
Wyłącznik światła „STOP” umieszczony pod filtrem powietrza, wodo- i pyło szczelny
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony, wraz z przyciskiem sygnału dźwiękowego
Sygnał dźwiękowy typ SP5-6V umieszczony w obudowie reflektora
Prędkościomierz i licznik kilometrów umieszczony w obudowie reflektora, oświetlony żarówką 6V-1,5W
Napęd prędkościomierza wałkiem giętkim z piasty tylnego koła
Wykończenie podwozia lakier piecowy, części nielakierowane pokryte chromem lub cynkiem

Wyposażenie

Wyposażenie normalne torba z narzędziami umieszczona w skrzynce narzędziowej
Wyposażenie dodatkowe bagażnik spawany z rurek stalowych, przymocowany do ramy i błotnika tylnego oraz dwie skrzynki turystyczne tłoczone z blachy stalowej, umocowane do bagażnika

Pojemność zbiorników

Zbiornik paliwa 17 l
Zbiornik oleju 2,4 l
Skrzynka biegów 0,4 l
Komora sprzęgła 0,5 l
Filtr powietrza 0,10 l
Teleskopy przednie 2×0,15 l
Amortyzatory tylne 2×0,07 l

Ten wpis został opublikowany w kategorii Weterani. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

45 odpowiedzi na Junak M-10 i nie tylko – zabytkowe polskie motocykle.

  1. Pingback: hd porno izle

  2. Pingback: cialis australia express shipping

  3. Pingback: sildenafil over the counter australia

  4. Pingback: izmir travesti

  5. Pingback: porno

  6. Pingback: child porn

  7. Pingback: sikiş

  8. Pingback: izmir travesti

  9. Pingback: Porn

  10. Pingback: bactrim dias

  11. Pingback: metronidazole endometriosis

  12. Pingback: gabapentin encephalopathy

  13. Pingback: yasam ayavefe

  14. Pingback: semaglutide vs liraglutide

  15. Pingback: who is yasam ayavefe

  16. Pingback: child porn

  17. Pingback: kralbet

  18. Pingback: sikis izle

  19. Pingback: sms onay

  20. Pingback: child porn

  21. Pingback: porn

  22. Pingback: steroid

  23. Pingback: child porn

  24. Pingback: sms onay

  25. Pingback: anabolik steroid sat脹n al

  26. Pingback: porn

  27. Pingback: porno izle

  28. Pingback: porn

  29. Pingback: child porn

  30. Pingback: porn

  31. Pingback: child porn

  32. Pingback: porno izle

  33. Pingback: mobil odeme bozdurma

  34. Pingback: casino porn

  35. Pingback: forum

  36. Pingback: Bu web sitesi sitemap tarafトアndan oluナ殳urulmuナ殳ur.

  37. Pingback: porn

  38. Pingback: child porn

  39. Pingback: child porn

  40. Pingback: garapurporno

  41. Pingback: porn

  42. Pingback: animal porn

  43. Pingback: child porn

  44. Pingback: animal porn

  45. Pingback: animal porn

Dodaj komentarz