Interpelacja nr 19199
do ministra infrastruktury i budownictwa
w sprawie systemu sygnalizacji świetlnej
Zgłaszający: Paweł Szramka
Data wpływu: 04-02-2018
Szanowny Panie Ministrze,
niniejszą interpelację kieruję w trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Obecny system sygnalizacji świetlnej w Polsce reguluje rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zgodnie z rozporządzeniem sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają::
– sygnał zielony – zezwolenie na wjazd za sygnalizator,
– sygnał żółty – zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony,
– sygnał czerwony – zakaz wjazdu za sygnalizator,
– sygnały czerwony i żółty, nadawane jednocześnie – zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony.
W praktyce kierujący pojazdem na drodze nie jest w stanie spodziewać się, w którym momencie jazdy sygnalizacja świetlna zmieni barwę z zielonej na żółtą, a następnie na czerwoną. O ile kierujący zwykłymi samochodami osobowymi, jadąc zgodnie z przepisami ruchu drogowego będą w stanie wyhamować i zatrzymać pojazd przed przejściem dla pieszych, o tyle kierowcy samochodów dostawczych oraz przede wszystkim dużych samochodów ciężarowych (TIR-ów) już nie. Obecna sygnalizacja świetlna może zatem prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, bądź wypadków na drodze.
Dobrym rozwiązaniem, które sprawdziło się w kilku krajach europejskich, m.in.: na Ukrainie, na Litwie, w Austrii było wprowadzenie migającego światła zielonego, przed zmianą na światło żółte, a następnie czerwone. Podobnie można zmienić zasady ze światłem czerwonym, które w końcowej fazie mogłoby migać, aby dać znać kierowcy do przygotowania się do jazdy. Daleko nie szukając, podobny system działa w Polsce w przypadku sygnalizacji świetlnej dla pieszych. Światło zielone miga kilkukrotnie przed zmianą na światło czerwone. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zarówno kierowcy jak i piesi czują się bezpiecznie, ponieważ dokładnie wiedzą ile czasu pozostaje im do zmiany świateł.
W związku z powyższym, czy Ministerstwo Infrastruktury przewiduje zmianę przepisów w zakresie sygnalizacji świetlnej dla pojazdów samochodowych zgodnie z wyżej wymienioną koncepcją?
Pingback: itsmasum.com
Pingback: Queen Arwa University EDURank
Pingback: Queen Arwa University digital identity
Pingback: افضل جامعة يمنية
Pingback: Kuliah Mudah
Pingback: 918kiss
Pingback: pg slot
Pingback: 918kiss
Pingback: Cenforce 100 sildenafil citrate
Pingback: Cenforce 50 vs viagra
Pingback: iverotaj 12mg
Pingback: iverhope 6 mg
Pingback: reviews for vidalista compared to cialis
Pingback: levitra precio
Pingback: tadalista vs cialis
Pingback: vidalista 5mg
Pingback: cialis tadalafil dapoxetine
Pingback: zithromax over the counter
Pingback: seroflo 100
Pingback: cheap vidalista 20mg india
Pingback: generic version of plaquenil
Pingback: albuterol inhaler
Pingback: where to buy priligy usa
Pingback: sildenafil 100mg drug
Pingback: androgel usa
Pingback: clomiphene 50mg for men
Pingback: buy fildena 100 cheap
Pingback: buy prednisolone
Pingback: cenforce 25mg
Pingback: buy assurans